סטודנטית לתואר שנימרכז לימודים אקדמיים אור יהודה-מנהלת פורטל משרד החינוך מחוז תל אביב, מדריכת תקשוב

התמונה שלי
Israel
מטרת הבלוג - להציף את רצף התפתחות החשיבה בהקשר להוראה, במסגרת לימודי תואר שני בתקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים

יום שני, 17 ביוני 2013


פוסט מספר 5

יש לי חרדת נטישה...

אני מוכרחה להתוודות על איזה עניין שיושב לי על הלב. אני מפחדת. אני נשארת ערה בלילה - אולי לא כל הלילה, אבל איזה שעה-שעתיים של שינה מתבזבזות לי ככה על הפחד שלי.
אני לא מפחדת שמרגלים אחרי, לזה אני כבר רגילה. משהו מפחיד אותי כי חצי מהחיים שלי מתנהלים באמצעות גוגל והוא הגמוניה


הגמוניה שלטון מוחלט בחברה המצוי בידיה של קבוצה חברתית מסוימת, שהשיגה אותו תוך שיתופי פעולה בין השליטים החומריים של החברה, לבין השליטים הרעיוניים. הגמוניה היא היכולת להכתיב את החוקים ואת ההסדרים שלפיהם מתקיימים יחסים פוליטיים וכלכליים, או לפחות לשלוט בהם.
תחת הגמוניית גוגל, אני מרגישה שחמים נעים וקל. חיי מתנהלים להם במסלול מהיר ובטוח, בטוח אמרתי? אז מאיפה החשש? מחשבות עליו מטרידות את שלוותי: מה אם? מה אם משהו ישתבש וגוגל יפסיק לספק לי את שירותיו? קשה לדמיין את החיים בלעדיו.

פעם ניהלתי את חיי וחיי העבודה שלי ללא גוגל, אבל זה היה לפני "מיליון" שנה, בערך שלוש עשרה . איך אחזור לעידן האבן אחרי שטעמתי את מנעמי הקדמה? איך יראו חיי?

שעת ערב מאוחרת,ואני עדיין צריכה לסיים עבודה שחייבת להגיש. מלטשת את השורות האחרונות, מיישרת פסקאות, מלטפת במבט את יציר כפיי ואז נדלקת לי נורה (דמיונית, אלא מה?) שמזכירה לי שעדיין לא עניתי על מאה ושבעה מיילים של היום שכמעט עבר. הפעם שברתי שיא. מאה ושבעה מיילים ביום?
נשענתי לאחור ועצמתי לכמה רגעים את עיני כדי להתנתק מהעבודה שהכנתי ולעבור לעבודה שעדיין לא התחלתי.
הרגשתי שמשהו יושב לי על הלב. בעינים עצומות ראיתי את הלוגו של גוגל בסגנונות שונים מרצד ומחייך.



אכן יש לו סיבות טובות חשבתי. מוצרים פשוטים להטמעה, הכל חינם, מקל על חיי החברה והעבודה, קהל משתמשים הולך וגובר... אכן סיבות טובות לחייך. המייל של גוגל מזהה אותי מיד עם הכניסה שלי, ממש עושה לי כבוד, זוכר ססמאות ואין צורך להעמיס על מערכת ההפעלה שלי שגם כך היא לא כל כך מפותחת כשל זו שבמחשב שלי. גוגל מתחשב גם ביכולות המחשב שלי ומאפשר לשנינו לשמור את המידע שלנו בענן (גוגל דרייב), הוא ממש מבין אותי ומתחשב, אכן ג'נטלמן.


החזון של גוגל:  הכל ברשת- "בגוגל מאמינים שעולם המחשבים האישיים והניידים הולך לכיוון של הסלולרי והטאבלטים ושנעבור לשימוש באפליקציות רשת. "שמחליפות את אלה של מערכות ההפעלה", אומר ראול רוי צ'אודרי, מנהל מוצר עבור הכרום ווב-סטור ואפליקציות כרום, הוא טוען, ש"נגיע ליום שבו נוכל לעשות הכל ברשת" בזכות טכנולוגית WebGL שיודעת לנצל את כרטיסי המסך המתקדמים. משתמשי דפדפן כרום יכולים להתקין אפליקציות דרך חנות שדומה לאפ-סטור של אפל, ולמרקט של אנדרואיד והכל ישמר בענן.
אוחזר מאתר ynet  כתבה מבנב 2011 – מאת ראול רוי צ'אודרי http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4154392,00.html


לא עברה שנה וחצי מתאריך הנבואה (נובמבר 2011) והנה ההגשמה:

  • מיותר להזכיר את החיפוש במנוע הטוב בעולם
  • כל המידע והחומרים שלי שמורים ב- google drive וגיבוי לגיבוי אני שומרת ב   dropbox                              כל התקשורת שלי מתנהלת ב-      gmail - תיבה אישית בעלת נפח אחסון גדול של 25GB אותה יוכל כל אחדלעצב כרצונו
  • כל מפגשי הצוות שלי נערכים ב -  google hangout
  • כל הפגישות שלי שמורות ומנוהלות ב-    ביומן המקון   שמסתנכרן עם כל סמרט פון ומתריע לפני כל אירוע            בודקת נסיעות, טיולים ומקומות ב-     google earth
  • משתמשת ב גוגל כרום   לאירגון כל יישומי הגוגל במחשב
  • מנהלת שיתופי פעולה ב- גוגל docs     forms ועוד 
  • בניתי אתר ב גוגל סייט      כל משתמש יכול ליצור אתרים תחת שמו וללא צורך בכתיבת קוד כלל!
  • משתמשת בתרגום של גוגל         google translate כשנתקלתי במשפט לא מובן 
  • מורידה אפליקציות   מ -Google Play-    שירות תוכן דיגיטלי - חנות מקוונת לאפליקציות kאנדרואיד, משחקי וידאו, מוזיקה, סרטים וספרים, נגן מדיה באמצעות ענן. 
  • מחכה בכיליון עיניים למשקפיים של גוגל   שיעבדו עם האפליקציות של גוגל כמובן https://www.youtube.com/watch?v=9c6W4CCU9M4


בעקבות החדשנות הטכנולוגית נוצר שינוי בתפיסת ומבנה הידע המשפיע באופן ישיר על הפדגוגיה.

אחד היישומים המוכרים ביותר של תפיסת הידע החדשה היא ה- ווב 2.0 הכוללת , קהילות וכלים מגוונים כגון: ויקי, בלוג, רשתות חברתיות, תגיות כדרך מסוימת לייצוג סכמטי של הידע, כלי דירוג וניהול ידע.

בכך חותרת ווב 2.0 ליצירת רשתות של  קהילות משתמשים שיוצרים את הידע שלהם על פי עניין ושיתוף בין הקהילות. הידע הפסיק להיות נחלת המורה ה "מקנה" אותו לתלמידיו. התלמידים צריכים לחפש את הידע הרלוונטי להם, לעבד אותו ולהפוך אותו לידע אישי, להסיק מסקנות ולבצע רפלקציה על הביצוע. התפקיד של המורה השתנה. הלומד חוקר באופן פעיל והמורה מסייע ומנחה אותו.

ומה עם כלי הווב 2 והשיתוף?

שימוש בכלים הללו כשלעצמם לא ישנה את הלמידה, אלא אולי ייעל אותה, אך ינציח את הפדגוגיה הישנה הקיימת בבתי הספר מאז המאה התשע-עשרה. המורה צריך קודם לבחור את הפדגוגיה המתאימה ואחר כך לחפש את הכלים שיובילו אותה. בפועל, עדיין יש מקרים שזה הפוך.

בית ספר שבוחר ללמד את הילד איך ללמוד ולא ל"הקנות" לו ידע, יידרש לשיות את עצם תפיסתו לגבי מושג הידע. ההבנה שהידע אינו דבר קבוע אלא דינמי, אינו תלוי מקום וזמן, מתפתח ומשתנה כל העת
"הטיפשות מתיימרת לדעת ולהציג את הידע בתוקף רב מכפי שהאינטליגנציה אי פעם הרשתה לעצמה".

http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/F70B3A50-D11B-493E-9F9B-2298EDC9917F/151577/nir1.pdf באמצעות האיסוף, הבדיקה והשימוש בכלי גוגל הגעתי למסקנה שהדבר  הקשה ביותר הוא להתאים את היישום הנכון לצורך הנכון.


אז כפי שאמרתי, גוגל לא מפחידה אותי כי היא מרגלת אחרי. לזה כבר התרגלתי. גוגל מפחידה אותי כי היא עלולה יום אחד לנטוש אותי ואז מה?
סנדי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה